Oorzaken van gezondheidskwalen & overgewicht

Waarom

- bruis ik niet van energie?

- ben ik niet op gewenst gewicht?

- heb ik constant een hongergevoel?

- heb ik last van gezondheidskwalen?

- zit ik niet goed in mijn vel?

- ben ik snel boos / geïrriteerd?

Dit komt niet alleen door eten en bewegen. Stofwisseling en spijsvertering spelen een zeer belangrijke rol. Dit wordt aangestuurd door hormonen. Om jouw optimale gezondheid te behalen en je goed te voelen is het dus van belang jouw hormonen in balans te houden. Meestal komt een disbalans door een combinatie van onderstaande factoren, die elkaar beïnvloeden.

Hormonen

Veel hormonen spelen een rol bij metabolisme, spijsvertering en je goed voelen. Maar de hoofdrolspelers zijn insuline, leptine, ghreline, serotonine en groeihormoon. Zijn deze uit balans, dan kunnen mitochondriën (energiefabrieken in je lichaam) hun functie niet goed meer uitvoeren en wordt voedsel niet omgezet in energie maar in vet. 

Erfelijke factoren & etniciteit

Hoe goed jouw lichaam stoffen opneemt kan erfelijk bepaald zijn. Hiernaast kunnen erfelijke factoren, bijv. d.m.v. fysieke belemmeringen / afwijkingen, jouw leefstijl, gedrag en beweegpatroon beïnvloeden. Hierdoor kan je rustmetabolisme traag zijn waardoor je eerder vet opslaat.

Medicatie & chemicaliën

Chemicaliën en medicatie zijn synthetische stoffen die niet in ons lichaam thuishoren. We kunnen deze stoffen hierdoor ook niet goed afbreken. Vetcellen hebben als functie het opslaan van schadelijke en gifstoffen. Deze stoffen worden dus bewaard in de vetcellen, vergroten de vetcellen en zetten ze aan tot aanmaak van o.a. vrije radicalen wat de mitochondriën in je lichaam ziek maakt. Hierdoor heb je minder energie en ontstaat een stofwisseling stoornis. 

Stress

Stress is door onderzoek gelinkt aan hart- en vaatziekten, depressie, hypertensie, concentratieproblemen, vermoeidheid en angst. Stress beschadigt hersencellen waardoor hersenfunctie en geheugen afneemt. Hiernaast bevordert stress overgewicht door de hormonen die worden aangemaakt. Deze hormonen zorgen ervoor dat vooral buikvet wordt aangemaakt; het meest gevaarlijke vet voor de gezondheid. Stress tijdens zwangerschap is gelinkt aan verhoogde kans op kanker, depressie en hart- en vaatziekten op latere leeftijd bij het kind. 

Voeding

Het gebruikelijke voedingspatroon in Nederland bevat veel koolhydraten, verkeerde vetten en suikers. Voorverpakte producten zitten er vol mee dus je hebt ze vaak al binnen zonder het door te hebben. Het lichaam krijgt vaak niet de voedingsstoffen die het nodig heeft, en blijft hierdoor vragen naar voeding. Door de stof lectine in veel koolhydraten wordt een signaal afgegeven naar je hersenen dat je honger hebt en verlangt naar geraffineerde koolhydraten, slechte vetten en suiker. Hiernaast bevat niet-biologische voeding veel chemicaliën wat de gezondheid belemmerd.

Psychische factoren

De psyche staat in direct verband met de darmen. Stoffen opgenomen in en doorgelaten door de darmen beïnvloeden onze hormonen en hoe we ons voelen. Voeding heeft dus een direct effect op hoe je je voelt. Omgekeerd ook. Emotie-eten, depressie, traumatische gebeurtenissen kunnen van grote invloed zijn op jouw eetpatroon en leefstijl. Krijg inzicht over jouw innerlijke criticus, leer minder streng te zijn voor jezelf en leef lichter.

Beweging

Beweging brengt verschillende positieve veranderingen in jouw lichaam en gezondheid. Beweging versterkt je bloedvaten en hartfunctie, verbetert je geheugen en hersenfunctie, verhoogt je rustmetabolisme en zorgt ervoor dat je voeding als energie verbruikt en niet opslaat als vet. Hiernaast zorgt het ook voor de aanmaak van nieuwe neuronen die kalmte bevorderen en depressie en stress tegengaan. Daarnaast bevordert beweging wondheling en een strakke, jongere huid. 

Slaap

Onvoldoende slaap heeft een directe impact op jouw hormonen. Het zorgt voor insuline-resistentie; de oorzaak van meeste chronische ziektes en overgewicht. Onvoldoende slaap leidt tevens tot een verminderde aanmaak van het vet-regulerende hormoon leptine en een verhoogde aanmaak van het honger hormoon ghreline. 

Hiernaast remt melatonine, het

slaaphormoon, de groei van kankercellen en wakkert zelfvernietiging van kankercellen aan. Slaapgebrek zorgt verder voor een verminderde werking van jouw immuunsysteem, het verhoogt je bloeddruk en kans op hartproblemen. 

Reden genoeg dus om te zorgen dat je zo optimaal mogelijk slaapt.