Tuk Tuk

Mijn visie & kijk op voeding

Sinds de oertijd zijn ontwikkelingen met betrekking tot onze voeding en leefgewoontes drastisch veranderd, ten nadele van onze gezondheid. Drie fundamentele revoluties liggen hieraan ten grondslag; de agrarische-, industriële- en fastfood revolutie.

 

Onderzoek wijst uit dat de oermens lang en slank was met een gezond gebit. De agrarische en industriële revolutie brachten veranderingen. Mensen liepen niet langer 10 tot 16 kilometer per dag voor voeding. Hiernaast werden er massaal gewassen verbouwd die minder snel kunnen mislukken. Hongersnood en ziektes door overbevolking en slechte hygiene leidden tot een afname in de lengte van de mens.  Aardappelen, brood, mais en rijst werden in grote getale gegeten. Door de industriële revolutie werd suiker goedkoper en betaalbaar voor de alsmaar groter wordende middenklasse van de samenleving. 

Uit antropologisch onderzoek is gebleken dat deze introductie van suiker en koolhydraten een verandering in de botten van mensen heeft veroorzaakt. De mens kreeg een slecht gebit op jong-volwassen leeftijd en de botten werden minder sterk.

 

De fastfood revolutie bracht slechte kwaliteit van voedsel, overproductie en overeten van koolhydraten en suiker teweeg. Gepaard met toegevoegde smaakversterkers, chemicaliën, schadelijke stoffen en aanzienlijk minder beweging. 

 

De klassieke voedingsleer van de afgelopen eeuw en ook de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum legt de basis nog bij veel koolhydraten en vet-arm & calorie-arm eten. Toch blijkt uit cijfers dat er nog nooit zoveel overgewicht, diabetes en kanker is vastgesteld dan ooit!  

Wat is de oplossing voor al onze welvaartsziekten? 

Een nieuw wetenschappelijk onderbouwde visie, wat ook mijn overtuiging is, zegt:

Gezonde vetten vormen de basis, met gematigde eiwitten en beperkte koolhydraten. Puur en onbewerkt; voeding dus waarvoor we genetische aanleg hebben.

Geen calorieën tellen. Deze progressieve visie bloeit wereldwijd op en wordt steeds meer gesteund door de wetenschap. Gerenommeerde onderzoekers tonen in toenemende mate aan dat beperkte simpele koolhydraten en meer gezonde vetten van positieve invloed zijn op jouw mitochondriale functie (energiefabrieken in lichaamscellen), stofwisseling, het lichaamsgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

Volgens Travis Christofferson (auteur van 'Tripping over the truth'), Miriam Kalamian (Diëtist, MS, CNS & auteur van 'Keto for Cancer') en Dr. Seyfried (MD, PhD, auteur van 'Cancer as a Metabolic Disease'), komt de fundamentele oorzaak van kanker en andere chronische ziekten door defectieve stofwisselingsprocessen in onze mitochondria.

Dit is het resultaat van ongevoelige leptine & insuline receptoren. Dit komt door een overschot aan koolhydraten, maar ook door een overschot van eiwitten. Hierdoor hebben kanker, diabetes en andere chronische ziekten een metabolische oorzaak, waarbij mitochondria niet goed meer functioneren.

Kanker alleen al is een groot probleem. Statistieken van de WHO en de Amerikaanse Kanker Sociëteit laten zien dat dagelijks meer dan 21.000 mensen overlijden aan een vorm van kanker.

N. Howlader van de Amerikaanse kanker sociëteit laat met zijn statistisch rapport zien dat bijna 40% van de westerlingen op een gegeven moment gediagnosticeerd wordt met kanker.

De statistieken m.b.t. diabetes zien er niet veel rooskleuriger uit. In Nederland zijn volgens het Diabetesfonds ruim 1,2 miljoen mensen gediagnosticeerd met diabetes, wat het de meest voorkomende chronische ziekte van Nederland maakt. 

Aangezien de oorzaak van deze ziekten voortkomt uit een verstoorde stofwisseling (metabolisme), betekent dit dat de genezing en het voorkomen hiervan begint bij het optimaliseren van jouw mitochondriale functie en stofwisseling. Dit doe je door jouw mitochondria optimaal te voeden.

Hoe voedt je jouw mitochondria en bevorder je jouw stofwisseling? 

Mitochondria gaan slechter functioneren door een overschot aan de hormonen leptine en insuline. Dit wordt aangemaakt wanneer koolhydraten worden gegeten; vooral simpele, geraffineerde koolhydraten die snel door het lichaam wordt omgezet in suiker als energieleverancier. Het probleem is dat bij dit proces veel vrije radicalen vrijkomen die de gezondheid belemmeren en hormonen uit balans brengen. Door een voedingspatroon te adopteren waarin de mitochondria leven van gezonde vetten, functioneren mitochondria optimaal en blijven jouw hormonen in balans.

Waarom heb je deze therapie nodig?

Optimale mitochondriale functie is cruciaal voor jouw algehele gezondheid. De meeste lichaamscellen bevatten tussen 80 en        

20 000 mitochondria. Zij zorgen voor 90% van de energie die nodig is om te overleven en gezond te blijven. Mitochondria hebben dus de beste voeding nodig om ons lichaam gezond te houden.

Ketonen zijn water-oplosbare energie moleculen die gemaakt worden door de mitochondria in jouw lever. Deze worden aangemaakt wanneer de voeding vet bevat of wanneer vetten worden afgebroken uit het lichaam. Deze ketonen worden gebruikt als energie. Tijdens dit proces worden er aanzienlijk minder vrije radicalen gecreëerd. Door vetten als energiebron te gebruiken in plaats van koolhydraten, is er dus minder kans op ontstekingen in het lichaam die jouw hormonen uit balans brengen en zorgen voor hongergevoel, gezondheidskwalen en op langere termijn; chronische ziekten als diabetes en kanker. 

 

Maar de ene mens is de andere niet. Lichamen kunnen verschillend reageren op voedingsstoffen. Een voorbeeld hiervan is lectine. Sommige mensen zijn uitermate gevoelig voor de stof lectine, die voorkomt in voorverpakte producten, granen en nachtschaduw groenten. Lectine vernietigen jouw goede darmflora. De slechte darmflora nemen het over en laten schadelijke stoffen door jouw darmwand het lichaam binnenkomen. Ze geven ook een signaal af aan je hersenen dat je meer honger hebt en verlangt naar ongezond voedsel. 

Hoe jij reageert op voedingsstoffen heeft ook  te maken met etniciteit & erfelijkheid, medicatie, psychische en lichamelijke factoren, stress en slaap.

 

Sommige mensen kunnen simpele, geraffineerde koolhydraten dus beter verdragen dan anderen. Ik merk zelf dat mijn lichaam hier weinig baat bij heeft. Snelle, geraffineerde koolhydraten brengen mij in een cirkel waarin ik afhankelijk word van deze voedingsstoffen. Onder andere de hormonen insuline, ghreline, leptine, groeihormoon en serotonine raken uit balans door lectine en gluten waardoor ik steeds meer hongergevoel ervaar. Het verlangen naar geraffineerde koolhydraten & suiker neemt dan toe. Het gevolg is een toename in gewicht. Hiernaast heb ik minder energie, last van darm- en maagklachten en ervaar meer stress in mijn lichaam. 

 

Datzelfde probleem met deze symptomen ervaren veel mensen vaak onbewust.

Dit is de basis van overgewicht, diabetes type 2 en kanker.

 

De afgelopen jaren heb ik zelf ervaren hoe ik mij lichamelijk en mentaal veel gezonder, fitter en positiever voel door geraffineerde koolhydraten te beperken. 

 

In het leven is echter niets zwart/wit. Dit geldt ook zo voor voeding.

Ik wil bewust genieten van het leven en sluit daardoor niks uit. Naar mijn mening vormt 70 tot 80% van wat je eet de basis. Dit betekent natuurlijke, biologische en pure voeding waar je lichaam iets aan heeft, namelijk: groenten, fruit, noten, zaden, vis, vlees, eieren, kokosolie, ghee en grasgevoerde roomboter. Met mate kunnen sommige mensen ook volle, biologische zuivelproducten eten. Daarnaast mag 20 tot 30% comfort food zijn: dessert, maar ook brood, frietjes, aardappelen, rijst, pasta, ontbijtkoeken etc. vallen hieronder. Deze 100% maakt van jou een gelukkig en gezond persoon. Zo eet ik een paar keer per week toch een bonbon of een stukje zelfgemaakte gezonde snickers bij mijn thee. En in het weekend laat ik wat meer ruimte voor comfort food dan doordeweeks. Hierdoor eet ik wat ik wil bij feestjes en etentjes zonder aan te komen. Kortom, ik geniet! Heerlijk!